Nieuwe wetgeving rondom stikstofreductie gooide de plannen behoorlijk overhoop

Recent heeft ons team de laatste fase afgerond van een bijzonder groenproject langs de N264 bij Uden. De start van het project bracht onverwachte uitdagingen met zich mee door nieuwe wetgeving rondom stikstofreductie. Daarnaast waren de nachtelijke werkzaamheden voor veel teamleden een geheel nieuwe ervaring. “Het was intensief, maar ook mooi om een keer mee te maken,”; vertelt kraanmachinist Gerard Crooijmans.

Belangrijke

verbindingsweg

Het vergroeningsproject langs de N264 maakte deel uit van de herstructurering van de provinciale weg bij Uden. Hoofdaannemer BAM Infra verbeterde de doorstroom en leefbaarheid in opdracht van de provincie Noord-Brabant. “Door de groei van het aantal inwoners en bedrijven in de regio, zouden de oude rotondes onvoldoende in staat zijn om al het verkeer in de toekomst af te wikkelen,”; legt werkvoorbereider Marc de Haan van de BAM uit. Om dit op te lossen, werden de rotondes vervangen door gelijkvloerse kruisingen met extra opstelvakken en slimme verkeerslichten.

Bomen

verplanten

Onze werkzaamheden bestonden uit het verplanten en rooien van bomen.” In totaal hebben we 76 bomen verplant, 144 bomen gerooid en 186 nieuwe bomen geplant”; vertelt projectleider Thijs Ivits. “;Daarnaast hebben we ruim 3.000 hagen geplaatst en bermen ingezaaid met kruidenmengsels voor de biodiversiteit.”; In de bermen van de N264 werden lindebomen geplaatst, bij de nieuwe kruisingen naast leibomen ook beuken, iepen en eiken.

Een bijzonder initiatief was het behoud van een deel van de bestaande bomen, die daarvoor tijdelijk in een depot werden opgeslagen

Een bijzonder initiatief was het behoud van een deel van de bestaande bomen, die daarvoor tijdelijk in een depot werden opgeslagen. “Na een half jaar hebben we de bomen teruggeplaatst,”; zegt Thijs. “Voor alle bomen hebben we afspraken gemaakt over hoe we de groeiplaatsen zouden inrichten met bemesting. “Helaas konden niet alle bomen worden behouden. “We hadden aanvankelijk meer bomen willen verplanten, maar het risico op schade aan de kabels en leidingen was te groot” legt Thijs uit. “Die bomen hebben we alsnog moeten rooien.”

Nachtwerk op

een drukke verkeersader

De werkzaamheden vonden voornamelijk ’s nachts plaats. “Overdag is de N264 een van de drukste verbindingswegen in de regio,”; legt Thijs uit. “Daarom moest het werk `s nachts plaatsvinden.” Gerard Crooijmans, kraanmachinist bij dit project, had slechts een keer eerder nachtwerk verricht. “Het was intensief, maar ook mooi om mee te maken,” vult hij aan. “Het is rustiger ’s nachts, minder verkeer. Maar het werken in het donker brengt ook uitdagingen met zich mee.”

Een van de uitdagingen was het zicht. “Hoeveel lampen je ook hebt, het blijft lastig werken door de schaduw. Voor de snoeiers was het erg moeilijk om in het donker onderscheid te maken tussen een dode en een levende tak,:  zegt Gerard. Ook de planning moest tot in de puntjes kloppen. “Als er iets misgaat, kun je niet zomaar ’s nachts iemand bellen voor een oplossing,” legt Thijs uit. Ook Gerard herkent het probleem. “Ik stuurde dan een appje naar Thijs, die ging er overdag mee aan de slag en terwijl ik lag te slapen, werd alles voor ons geregeld. Zo konden wij ’s nachts weer verder.”

‘We hadden al veel zero-emissiematerieel in huis, zoals elektrische mobiele kranen, minigravers en zelfs een asfaltset op waterstof’

Het behoud van een deel van de bestaande bomen was een bijzonder initiatief (1) Het behoud van een deel van de bestaande bomen was een bijzonder initiatief (1)

Stikstof

De nieuwe wetgeving rondom stikstofreductie gooide de plannen behoorlijk overhoop. “Sinds november 2022 zijn bouwprojecten niet langer vrijgesteld van stikstofuitstoot rondom Natura 2000- gebieden,” legt Marc uit. “Net als iedereen in de bouwsector werden wij hier een beetje door overvallen, waardoor we tegen best wat uitdagingen aanliepen.” De planning moest razendsnel worden herzien, terwijl de regelgeving nog lang niet duidelijk was. “Dat maakte voor ons dit project zo uniek. We hebben de werkzaamheden in drie fasen moeten opdelen om binnen de toegestane jaarlijkse stikstofuitstoot te blijven. De eerste fase startte begin 2023, de tweede halverwege dat jaar, en het laatste stuk hebben we recent afgerond in 2024. Ook moesten we het project deels uitvoeren met zero-emissiematerieel.”

Laadplein

BAM Infra loopt gelukkig voorop als het gaat om duurzaam materieel in de bouwsector. “We hadden al veel zero-emissiematerieel in huis, zoals elektrische mobiele kranen, minigravers, asfaltmachine en daarbij zelfs een asfaltmachine die draait op waterstof. Dat heeft ons geholpen bij de doorstart van het project” vertelt Marc. “Hierdoor konden wij, samen met de provincie, als een van de eersten na de aanscherping van de wetgeving weer aan de slag.” Het opladen van materieel vormde echter een uitdaging. “Samen met Gebroeders Van der Brand en Van Oord hebben we in Uden een laadplein ingericht. Dat was een lastige puzzel, maar het is mooi dat BAM zich hierin kan onderscheiden.”

Geslaagde

samenwerking

Gerard kijkt terug op een zeer geslaagde samenwerking. “We hebben met een mooie club samengewerkt, alles werd van tevoren goed geregeld en besproken, “zegt hij. “Als wij `s avonds aan
de slag gingen, lagen de spullen die we nodig hadden al voor ons klaar op de aanhanger.” Ook de flexibiliteit van onze projectleider viel Gerard op. “Als het nodig was sprong Thijs zelf nog op de tractor om de compost uit te rijden.” Ook de samenwerking met de BAM verliep naar volle tevredenheid. “Dat loopt al jaren erg prettig,” vindt Thijs. Die ervaring is wederzijds: “Alle
werkzaamheden zijn prima verlopen en de kwaliteit is uitstekend,” zegt Marc. “Jos Kanters is alle afspraken nagekomen. Thijs kwam soms langs op kantoor als er iets besproken moest worden, waardoor de lijntjes kort bleven.” Het project is voor de kerst afgerond.