De inzet van elektrische bussen en kettingzagen speelde een belangrijke rol bij de beslissing
bomenonderhoud
Deze service is belangrijk voor de gemeente, die soms te maken krijgt met klachten van bewoners. “Die klachten gaan dan over vervuiling of beschadiging van auto`s of trottoirs door vallende bladeren, eikels of plakkerige luizen,” vertelt Henk Roefs, wijkcontactpersoon van de gemeente Oirschot. Maar er waren ook andere redenen om met ons samen te werken, weet Thomas. “Wij hebben alles in huis om zo duurzaam mogelijk te werken. De inzet van elektrisch gereedschap en voertuigen, zoals elektrische bussen en kettingzagen, speelde een belangrijke rol bij de beslissing.” Dat is niet alleen beter voor het milieu. “Het zorgt ook voor minder geluidsoverlast,” vult Henk aan. “Dat is niet alleen voor de bewoners prettiger, het verbetert de communicatie tussen de snoeier en de man op de grond.”
werkzaamheden
Het snoeiproject is opgesplitst in een aantal deelopdrachten, verspreid over verschillende deelgebieden in de gemeente. De huidige deelopdracht omvat het snoeien van ongeveer 2.800
laanbomen. Een flinke klus die voor de kerst moet zijn afgerond. “We werken met een ervaren snoeiploeg, bestaande uit een grondman en een ETW-er (European Tree Worker),” legt Thomas uit. “Deze ploeg wordt ondersteund door een chippermachinist, die het snoeihout versnippert en ik, de uitvoerder. Ik ben verantwoordelijk voor de planning en zorg ervoor dat alle benodigde materialen beschikbaar zijn. Samen zorgen we ervoor dat het werk soepel en volgens schema verloopt.” Het gehele project, waarbij alle bomen in de gemeente gesnoeid worden, zal drie tot vier jaar duren.
Het handboek van het Norminstituut Bomen 2022 ligt in iedere werkbus
Veiligheid
Een belangrijk aandachtspunt tijdens de uitvoering van het project is veiligheid. “Veiligheid begint bij de snoeier zelf”; legt Thomas uit. “Als de snoeier iets ziet dat niet veilig voelt of waar hij twijfels over heeft, neemt hij direct contact op met mij of met de gemeente.” Daarnaast is het team goed
uitgerust om een veilige werkomgeving te creëren.” We hebben altijd een aanhanger bij ons met pylonen, hekjes en een actieraam om de werkplek af te zetten en veilig te houden.” Zo nodig wordt er gebruik gemaakt van verkeersregelaars. “Als wijkcontactpersoon is het ook mijn taak om toe te zien op de veiligheid,” zegt Henk. “Ik kom regelmatig even een kijkje nemen. Dan hoor ik ook graag wat ze van mij verwachten. Wanneer iets niet veilig is zoeken we samen naar de meest passende oplossing.”
“Jos Kanters voorziet ons regelmatig van technische informatie over de bomen. Dat waarderen we enorm”
Vakkennis
Henk benadrukt hoe belangrijk vakkennis is bij het snoeien van verschillende boomsoorten. “Jonge eiken snoeien we onder de kroon, terwijl oudere eiken in de lanen anders worden aangepakt,” legt hij uit. “Bomen zoals de abc-soorten mogen niet in de winter gesnoeid worden. Daar is veel vakkennis voor nodig.” Volgens Thomas ligt het handboek van het Norminstituut Bomen 2022 dan ook in iedere werkbus. “Dit boek biedt richtlijnen voor het onderhoud van bomen. Daarin vind je informatie over bijvoorbeeld doorrijhoogtes en wat een probleemtak is. Maar elke boom is anders, soms moet je afwijken van het handboek,” zegt hij. “Dan komt de ervaring van de ETW-er echt van pas. We overleggen vooraf veel met de gemeente, zodat we zoveel mogelijk zelfstandig kunnen werken. De richtlijnen zijn een goede basis, maar de praktijk vereist flexibiliteit en inzicht.”
Kennisoverdracht
De samenwerking tussen de gemeente en ons verloopt soepel en constructief, vinden de beide heren. “Jos Kanters voorziet ons regelmatig van technische informatie over de bomen. Dat
waarderen we enorm,” zegt Henk. Deze uitwisseling van kennis is wederzijds, wat de samenwerking versterkt. Open communicatie en vaste contactmomenten zorgen ervoor dat eventuele verbeterpunten snel worden opgepakt. “Bij elke snoeiklus spreken we alles eerst samen door in het veld,” vertelt Thomas. Na afloop evalueren we het project gezamenlijk om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Henk prijst de open communicatie. “Jullie zijn heel benaderbaar. Door samen te overleggen, komen we altijd tot een goede oplossing.”
“Ook wij zijn heel blij met deze opdrachtgever,” besluit Thomas. “We zijn een langdurige samenwerking aangegaan en we hopen deze ook in de toekomst voort te kunnen zetten.”