Jos Kanters Groenvoorziening transformeert centraal plein Flight Forum in Eindhoven
Voor ons team bleek het vergroeningsproject van het Flight Forum in Eindhoven een interessante uitdaging. Boven een ondergrondse parkeergarage moest in het hart van dit bedrijventerrein een gigantische constructie van ruim 1000 m2 gevuld worden met substraat voor sierbeplanting en bomen. Door de omvang van deze groene daktuin moesten we met creatieve oplossingen komen. ‘De grote vraag was, hoe gaan wij die grote hoeveelheden substraat aanbrengen?’ aldus Bart Verstappen, betrokken bij het project.
Werken op grote schaal
Flight Forum in Eindhoven is een van oorsprong versteend bedrijventerrein nabij Eindhoven Airport. Het vergroenen van het centraal gelegen plein is een ambitieus project waarbij de enorme omvang van de ovaal gevormde constructie voor ons een mooie uitdaging bood. ‘De schaal waarmee wij moesten gaan werken was nieuw voor ons,’ licht Bart toe. ‘We moesten een plan bedenken om dergelijke grote hoeveelheden substraat ter plaatse te krijgen.’ Met 37 vrachtwagens moest in totaal 1110 m3 substraat vervoerd worden. De dichte bebouwing met kantoorpanden werkte daarbij ook niet in ons voordeel. ‘We besloten om het substraat te vervoeren in grote silo`s en deze vervolgens met een slang in de constructie te blazen. Dat is echt prima verlopen.’ In de constructie zijn twee soorten substraat toegepast om een onder- en een bovenlaag te creëren. Dit biedt een uitstekende voedingsbodem voor de beplanting, waar vanwege de diepte van één meter, straks zelfs ruimte is voor bomen.
‘We moesten een plan bedenken om dergelijke grote hoeveelheden substraat ter plaatse te krijgen’
Beregeningsplan
De toevoeging van een beregeningsplan was een ander initiatief van ons. ‘Nadat het project aan ons gegund werd, hebben wij dit plan in overleg met de hoofdaannemer BESIX Infra Nederland in het ontwerp laten opnemen. Een dergelijk plan was er tot dusverre nog niet,‘ vertelt Bart. Een waardevolle toevoeging, vindt ook Raymond Vencken, projectleider bij BESIX. ‘Zo wordt de gehele beplanting met minimale input jaarrond voorzien van water.’ Dit systeem zal in het voorjaar van 2024 gereed zijn.
Opdrachtgever aan het woord:
Bosachtige sfeer
Als hoofdaannemer had BESIX, met name vanwege de ligging van het project, weer te maken met een aantal andere uitdagingen. ‘De groenvoorziening moest bovenop een ondergrondse parkeergelegenheid gerealiseerd worden, waardoor we te maken hebben met een bepaalde gewichtsbeperking,’ legt Raymond uit. Daarbij moest het dak van de parkeergarage eerst gecontroleerd worden op waterdichtheid, waarna een waterbergende en -afvoerende kunststof drainlaag werd aangebracht. De constructie werd opgebouwd met een ellipsvormige trappenpartij van beton, waarop de daktuin is gerealiseerd, met bestrating, straatmeubilair, belichting en natuurlijk de planten en bomen. Het beplantingsplan, waarvan landschapsontwerper Studio Redd het ontwerp heeft gemaakt, was hierbij van essentieel belang. Raymond: ‘Het geheel moest een bosachtige sfeer krijgen, door een combinatie van meerstammige struiken, vaste planten en bomen. Door gebruik te maken van bepaalde kleuren en materialen kon een natuurlijke uitstraling gecreëerd worden.
Goede bekenden
Met de beplanting is ons team in de winter van 2023 van start gegaan. Vanwege de vorst hebben we onze werkzaamheden halverwege moeten staken. Zodra de dooi intrad hebben we ons project in januari weer opgepakt. Naar verwachting zal de oplevering van het gehele project in mei geen vertraging oplopen, mede dankzij de goede onderlinge communicatie met BESIX, vindt Bart. Ook Raymond is tevreden over de samenwerking. ‘Wij werken al langer samen met Jos Kanters Groenvoorziening, dus wij zijn goede bekenden van elkaar. Voor vergroeningsprojecten roepen we met enige regelmaat hun hulp in,’ vertelt Raymond. ‘Wij zijn een wegenbouwbedrijf, de groen discipline hebben we dus niet in huis. Bij Jos Kanters hebben we een goed gevoel. Daarnaast moet ook de prijs kloppen. Dat alles maakt dat Jos Kanters zo interessant voor ons is.’ En dat zie je terug in het resultaat. ‘Hoewel het project nog niet helemaal af is, zie je dat mensen er al meteen gebruik van maken en in de pauze hier een broodje komen eten. Daar doe je het ten slotte voor!’